søndag 21. mars 2010

...vorpiel på påskepynting...





...jeg bruker vanligvis ikke pynte hjemme til påske da vi de siste årene har vært på hytta til mine foreldre, men i år hadde ikke minisjefen i huset lyst til å være hjemme, skjønner i grunn at det kan være kjedelig for han der oppe - men jeg syntes det er trist og vemodig..
blir liksom ikke årntli påske syntes jeg men hva gjør man vel ikke for disse barna..

Jeg har derfor kjøpt inn litt gule blomster  og egg for å phsyke meg opp til hjemmefeiring.


Egg er et urgammalt symbol for nytt liv og grøde. Verden blei skapt eller klekt fråa et egg i flere opphavsmyter, og egg er tradisjonelt blitt gitt som gave til nyfødde. Den gule plomma i egget kan stå for sola som gir varme og liv om våren. Våren er også årstida da fugler legger egg, og var tradisjonelt tiden da høns tok til å verpe igjen etter vinteren.

Den kristne kirken hadde også tidleg et forbud mot å spise egg under fasten, eller i det minste den stille uka. Egg som blei lagt i denne tida blei tatt vare på og ofte pynta, f.eks farga røde, til minne om blodet Jesus ofra på korset eller som et uttrykk for gleda over oppstandelsen hans. Med sitt løfte om liv innanfor skallet har egg i kristen tradisjon blitt stående for gjenoppståelsen til Jesus. De tre elementa — skall, plomme og hvitte — som utgjer et egg er også blitt sett på som eit symbol for den hellige treenighet